lørdag 11. juni 2011

I skyggen av en klassiker

Forget it, Jack. It's Chinatown.

I 1974 kom filmklassikeren Chinatown, regissert av Roman Polanski og skrevet av Robert Towne. Jack Nicholson hadde hovedrollen som privatdetektiven J.J. Gittes, i en historie som begynner med utroskap, men som ender med mord, korrupsjon og incest. Dette er en filmklassiker som det anbefales alle å se.

Poster for The Two Jakes (1990)
Poster for The Two
Jakes (1990)
Filmen fikk en oppfølger, I skyggen av Chinatown (The Two Jakes) (1990), seksten år senere, som blir regnet som en liten flopp. Jeg hadde ikke sett den, så da den dukket opp på TV sent en natt, så måtte jeg sjekke om den virkelig var så dårlig

Og det er kanskje naturlig at en film som ble nominert til elleve Oscar-statuetter skulle få en oppfølger. Men veien dit var lang og vinglete. Filmen skulle produseres av Nicholson, Towne, og produsent Robert Evans (som også produserte Chinatown), og de dannet et produksjonsselskap kun for denne filmen. Noe som virket som et harmonisk samarbeid.

Robert Towne, som ble belønnet med Oscar for manuset sitt til originalen, hadde ideene til en trilogi med privatdetektiv Gittes, der filmene skulle ta for seg tre epoker i utviklingen av Los Angeles. De skulle ta for seg vann, olje, og utviklingen av motorveisystemet i California. Men Towne var beryktet for aldri å få et manus helt ferdig. Han hadde mange brilliante ideer, og ble hyppig brukt som konsulent på andre manus for å sprite opp disse, mens hans egne gjerne hadde trange fødlser. Så manuset til neste film tok tid å skrive.

Produsent Evans, som begynte sin karriere som skuespiller (i roller han fikk for utseende fremfor talent), skulle spille rollen som Jake Berman, Gittes' fiende i filmen. Dette var en god ide, ifølge bestekompis Nicholson. Evans hadde ikke spilt i noe siden 1959. Så selv Evans hadde sine tvil om akkurat dette.

Chinatown var Polanskis siste film i USA før han forlot landet da han ble anklaget for voldtekt. Towne skulle derfor ta over registolen. Han mente Evans i en av hovedrollene var et feilskjær, og sparket han som skuespiller. De tre produsentene gikk på en liten samarbeidsmessig smell, og før du visste ordet av det, var Nicholson regissør. Evans kom ikke tilbake som skuespiller, og Harvey Keitel endte opp i rollen som "den andre Jake".

Poster for Chinatown (1974)
Poster for Chinatown (1974)
Filmen er i samme noir-sjanger som Chinatown, og den er veldig stilsikker. Men i følge min smak, prøver den litt for hardt å være noir og leve opp til storebror. Gittes' fortellerstemme følger deg gjennom filmen, og hjelper deg å holde følge med en handling som vrir godt på seg. Også her starter filmen med Gittes som privatdetektiv som avslører en kone som er utro. Dette fører til at mannen hennes, Jake  Berman, tar livet av elskeren når han skal konfrontere paret i regi av Gittes. Gittes ender opp på begge sider av saken og vel så det, da han blir presset av begge parter til å avsløre/skjule om mordet var planlagt. Og saken fører han tilbake til saken i Chinatown, og hva som skjedde med Catherine fra denne filmen. Så det hjelper å ha sett denne før du ser oppfølgeren, selv om den også kan sees som en frittstående film.

Men selv om den ikke er like bra som Chinatown, og er kanskje noe i det langste laget, og tar seg litt for alvorlig, er det en helt grei film. Men den norske filmen har en passende tittel, for denne filmen vil alltid være i skyggen av Chinatown.

I skyggen av Chinatown ble ingen suksess, og planene om en tredje film ble skrinlagt. Om vi skal sørge over det, er usikkert.
It never goes away.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar